TY - JOUR ID - 104708 TI - بررسی نقش آموزش محیط زیست در جوامع محلی برکاهش تعارض انسان و حیات وحش JO - فصلنامه محیط زیست جانوری JA - AEJ LA - fa SN - 2717-1388 AU - زمانی, نوید AU - حاتمی, جواد AU - شبیری, سید محمد AU - کبودوندپور, شهرام AD - گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 31 EP - 40 KW - تعارض انسان و حیات وحش KW - آموزش محیط زیست KW - جوامع محلی DO - 10.22034/aej.2020.104708 N2 - از آن­جایی­ که قوانین مربوط به مدیریت مناطق حفاظت ­شده بر اساس اهداف حفاظتی تعیین گردیده لذا باعث محدویت دسترسی به منابع طبیعی توسط روستاییان و عشایر شده است. اقدامات حفاظتی جمعیت گونه ­های وحشی را افزایش داده که در نتیجه آن زمین ­های کشاورزی و دام­ های اهلی بیش ­تر در معرض خطر آسیب قرار می ­گیرند. جوامع روستایی و عشایر از دیرباز به ­صورت مستقیم نیازمند استفاده از این منابع برای تامین معیشت خود هستند، این قوانین در صورتی ­که اقتصاد و معیشت جوامع محلی را نادیده گرفته و صرفاً بر حفاظت متمرکز باشد، باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به قوانین و گرایش به قانون گریزی در جوامع محلی شده و پیامد آن افزایش تعارض بین انسان و حیات ­وحش خواهد بود. در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده‏ ها استفاده گردید. تحلیل هم­بستگی نشان می ­دهد که بین متغیرهای مستقل عوامل اقتصادی-اجتماعی ساکنان بومی، مدیریت حیات وحش، عوامل تهدید کننده اکوسیستم و حیات ­وحش، رفتار زیست ­محیطی ساکنان بومی، میزان آگاهی و اطلاع از منطقه حفاظت ­شده و منابع کسب اطلاعات در زمینه حفاظت با متغیر وابسته آموزش محیط ­زیست برای کاهش چالش انسان و حیات­ وحش رابطه مستقیم و معنی­ داری در سطح وجود دارد. هم ­چنین بیش ­تر مطالعات فقط به بررسی جنبه ­های فنی کاهش تضاد انسان و حیات ­وحش می ­پردازد و آموزش زیست ­محیطی نادیده گرفته می­ شود. بنابراین برای رفع این مشکل نیاز به یک برنامه جامع بلند­مدت است که بتواند جنبه ­های اجتماعی، فرهنگی و حفاظتی را تحت پوشش قرار دهد. UR - http://www.aejournal.ir/article_104708.html L1 - http://www.aejournal.ir/article_104708_993e4b2169488a7f6237473cc1a67196.pdf ER -